Summerburst

Framgångssagan Summerburst

Summerbursts succé är ett faktum. Festivalen, som kanske är det allra hetaste musikevenemanget i Sverige just nu, är helt tillägnad elektronisk musik och drar varje år storpublik. Förra året slog festivalen publikrekord med totalt 120 000 besökare och utgör därmed en av Sveriges största festivaler.

Summerburst startade år 2011 av Stureplansgruppen, och var då ett dagslångt arrangemang som ägde rum på Stadion i Stockholm. Festivalen sålde slut vilket innebar en publiksiffra på 13 000 personer tack vare bokningar såsom David Guetta, Avicii och Eric Prydz. Den positiva responsen banade väg för utvecklingen av festivalen som följande år utvidgades till Göteborg och då blev till en två dagars tillställning. Även detta år sålde festivalen slut och sammanlagt hade festivalen över 65 000 besökare.

Festivalen, som numer ägs av Live Nation, är sedan 2014 belägen på Gärdet i Stockholm samt Nya Ullevi i Göteborg. Världsstjärnor såsom Dada Life, Axwell och Tiesto är bara några av alla de housegudar som uppträtt på festivalen, och Summerbursts livslängd förväntas bli lång.

År 2014 sände SVT höjdpunkter från årets Summerburst vilket resulterade i höga tittarsiffror. Summerbursts storhet återspeglas även i digitala kanaler. Housemusikens stora genomslag i Sverige, liksom festivalens attraktiva bokningar har bidragit till att Summerburst numer är den största festivalen på Facebook. Festivalen uppges nämligen i skrivande stund ha drygt 166 000 följare på den digitala plattformen.

År 2016 kommer Summerburst att äga rum mellan den 27-28 maj på Nya Ullevi i Göteborg samt den 10-11 juni på Stadion i Stockholm. Artister som är aktuella är bland annat Alesso, Armin Van Buuren, Diplo, Kygo och Icona Pop. Årets festival kommer bli kontaktlös.

Summerburst lockar storpublik varje år